Klinieken met het ZKN-keurmerk zijn allen zorgverbeteraars in de medisch specialistische zorg. Ze verbeteren continue en gaan voor het beste voor de patiënt, kliniek, medewerkers en maatschappij. Onderstaande best practices zijn een greep uit de goede voorbeelden op het gebied van zorg op de juiste plek, innovatieve behandelingen, ICT, multidisciplinaire teams en de patiënt centraal. Ze laten zien waar ZKN-klinieken voor staan en dat zelfstandige klinieken een belangrijke bijdrage leveren aan betere en doelmatige zorg.
Veel leesplezier,
Paulette Timmerman, directeur ZKN
Overal in de zorg moet de patiënt centraal staan, maar hoe doe je dat? Onderstaande klinieken lichten toe wat de voordelen zijn van de langere intake tijden, het proces van samen beslissen of het zo inrichten van het proces dat snel overgegaan kan worden tot een behandelplan.
Onderstaande klinieken bieden vernieuwende behandelingen of hebben een vernieuwende aanpak om bijvoorbeeld wachtijden omlaag te krijgen of contant te blijven verbeteren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van uitkomstmetingen.
Juiste zorg op de juiste plek gaat over samenwerkingen tussen huisartsen, ziekenhuizen en klinieken zodat de patiënt snel geholpen wordt op de juiste plek. Het gaat over zorg op afstand met bijvoorbeeld E-health oplossingen. Zorg op de juiste plek gaat ook over klinieken die, met een multidisciplinair team, patiënten van het begin tot het einde kunnen helpen met hun klacht of aandoening zonder tijdrovende doorverwijzingen.
Innovatieve voorbeelden op het gebied van ICT, apps en patiënten portalen.