Nieuwsbericht

Best practice: Het specialisme uit het ziekenhuis gehaald

In deze best practice deelt DC klinieken haar innovatie: een nieuw behandeltraject integrale pijnzorg.

1 januari 2022

DC Klinieken | Het specialisme uit het ziekenhuis gehaald - Best Practice

Welke best practice wilt u delen?
Nieuw behandeltraject integrale pijnzorg; DC Klinieken is sterk vertegenwoordigd binnen een aantal specialismen, waaronder pijnzorg. In onze gespecialiseerde pijncentra werken anesthesioloog-pijnspecialisten, fysiotherapeuten en psychologen samen om de beste zorg voor onze patiënten te bieden.  Deze onderlinge samenwerking en afstemming maakt onze integrale pijnzorg een unieke aanpak van de vaak complexe oorsprong van de pijnklacht.

Wat was de aanleiding?
Wij hebben jarenlange ervaring met pijnzorg. Sinds 2008 zien onze specialisten patiënten met uiteenlopende pijnklachten. Echter, binnen deze groep waren een aantal personen die pijnklachten hadden ontwikkeld die geen fysieke oorsprong hebben en de bijbehorende standaard somatische benadering volstond niet voor deze groep. Vaak bleek het ontstaan van de klachten een psychosociale oorsprong te hebben, maar een passend behandeltraject bestond onvoldoende.

Wat behelst de verbetering?
Een multidisciplinair behandeltraject gericht op pijnpatiënten met verschillende behandeltrajecten. Naast invasieve behandelingen en medicatie, kunnen onze patiënten terecht voor bewegingstherapie of psychologische ondersteuning. Een combinatie van verschillende behandeltrajecten kan worden ingezet teneinde het reduceren van de pijnklachten.

Hoe sluit deze best practice aan op uw visie?
Wij willen de zorg beter maken; beter in kwaliteit, snelheid en doelmatigheid. Door een multidisciplinaire benadering van de pijnklachten zijn wij in staat om sneller een gericht behandeltraject aan te bieden en met de patiënt te werken aan het reduceren/wegnemen van de pijnklachten. Door het inzetten van Patient‐Reported Outcome Measures (PROMs), werken wij aan het transparant maken van kwaliteit in de zorg.

Wie profiteert van deze best practice?
De patiënt profiteert van een gerichte en unieke aanpak van verschillende trajecten met diverse specialisten en kortere wachttijden dan in de traditionele ziekenhuizen. De multidisciplinaire aanpak zorgt verder voor een kostenbesparing voor zorgverzekeraars door gunstige tariefstellingen. Verder geeft het de overheid en zorgverzekeraars inzicht in de effectiviteit van onze integrale pijnzorg.

Wie hebben er meegewerkt aan deze best practice? 
Initiatiefnemer is dr. A Hartog, anesthesioloog-pijnspecialist, die vond dat de pijnzorg binnen DC Klinieken te beperkt was om de huidige groep pijnpatiënten te bedienen. Vanuit deze gedachte ontstond het integrale pijnconcept, welke vervolgens werd voorgelegd aan zowel interne als externe stakeholders. De daadwerkelijke uitrol vindt plaats met een aangewezen focusmanager pijnzorg en twee anesthesioloog-pijnspecialisten.

Welke drempels kwam u onderweg tegen en hoe heeft u deze overwonnen?
De grootste omslag in de pijnzorg is de verandering van pijngericht werken naar patiëntgericht werken. Dit betekent dat we niet alleen naar de klacht kijken, maar vooral inzoomen op de oorsprong van de klacht en deze bij de kern aanpakken. Dit resulteert vaak in een behandeltraject op het beweegplein en psychologische begeleiding, invasieve behandelingen zijn minder standaard dan in het verleden. Dit is een nieuwe manier van denken voor onze professionals en veranderen kost tijd.

Daarnaast is de implementatie van de centrale rol van pijnconsulenten bij het patiëntcontact een behoorlijke drempel. De pijnconsulent doet een deel van de intake en is voor patiënten het eerste aanspreekpunt bij vragen. Een andere grote uitdaging is het te kort aan pijnconsulenten in Nederland.

Wat levert de best practice op?
Transparant maken van kwaliteit in de zorg en meten van de effectiviteit van behandeltrajecten: alle meetresultaten worden vastgelegd met behulp van eerdergenoemde PROMs.  In een speciale e-health-omgeving met bijbehorende app krijgen wij inzichten in de voortgang van onze patiënten op individueel niveau en kunnen hier actief op inspelen. De patiënt kan zelf ook zijn/haar voortgang op elk gewenst moment bekijken. Op deze wijze verhogen wij tevens de zelfredzaamheid van onze patiënten; de regie ligt niet alleen bij de zorgaanbieder, waardoor er een meer gelijkwaardige relatie ontstaat tussen DC Klinieken en de patiënt. Daarnaast kunnen we op termijn met de verzamelde data conclusies trekken over de effectiviteit van behandelingen welke zijn toegespitst op subgroepen binnen onze patiëntenpopulatie. Dit vergroot de effectiviteit en maakt de zorg duurzaam kosten effectief.

Wat heeft u geleerd van de best practice en de weg er naar toe?
Eenvoud is de sleutel. Tijdens dit soort veranderprocessen is het heel eenvoudig om bij iedere stap de complexiteit te verhogen. Iedere stap creëert documentatie, beleid en voegt professionals toe aan het project. Zodra implementatie te complex wordt kan men verzanden in details en wordt het project te ingewikkeld om uit te leggen. Dit kan een vroegtijdig einde van een project betekenen, waarbij het doel niet behaald wordt. Het is dan zaak dat een kleine groep zich houdt aan de koers en zich inzet om eenvoud te behouden.

Waar bent u het meest trots op?
Wij zijn uitgegroeid tot de grootste landelijke aanbieder van pijnzorg. Op dit moment omhelst onze organisatie rondom pijnzorg tien pijncentra en 17 specialisten. De integrale pijnzorg is op drie locaties uitgerold en zal de komende jaren in elk centrum worden gerealiseerd.

 

Over DC Klinieken
DC Klinieken is opgericht in 1995 en uitgegroeid tot een landelijke zorgorganisatie met vijftien vestigingen door Nederland. DC Klinieken is het antwoord op het veranderende Nederlandse zorglandschap. De laagcomplexe zorg verschuift van de traditionele zorgaanbieders naar ZBC-ketens zoals DC Klinieken. Ons doel is om marktleider te worden op het gebied van pijnbehandeling, endoscopie en dermatologie/allergologie. Wij excelleren in efficiëntie door korte wachttijden van maximaal een week en effectiviteit van de behandelingen, bevestigd door positieve uitkomstmetingen. Wij willen de zorg beter maken; beter in kwaliteit, snelheid en doelmatigheid. De wereld om ons heen verandert steeds sneller en vereist van zorgaanbieders hetzelfde; geen trage behandeltrajecten met onnodige wachtlijsten, maar ‘nu’ behandelen!

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Profielfoto van Lian van Mourik
Lian van Mourik
Contactpersoon