Nieuwsbericht

Best Practice: Iedereen betrokken voor juiste zorg op de juiste plek

1 januari 2022

Stichting DermaZuid | Iedereen betrokken voor juiste zorg op de juiste plek - Best practice

Welke best practice wilt u delen?
Om ons zorgsysteem nóg toegankelijker, laagdrempeliger en patiëntvriendelijker te maken, de zorg op termijn betaalbaar te houden en de patiënt meer bij onze praktijkvoering en consult te betrekken, hebben we een aantal zaken aangepakt. We bieden anderhalvelijnszorg aan bij huisartsen uit de regio (het zogenaamde meekijkconsult), geven nascholingen aan huisartsen en huisartsen-in-opleiding. En in april dit jaar zijn we begonnen met het organiseren van patiënten-informatieavonden.

Wat was de aanleiding?
We willen de verwijzingen naar de tweede lijn terugdringen door een betere samenwerking in de keten om zo de zorgkosten op termijn betaalbaar te houden. Mensen met een onduidelijke klacht worden nog onnodig naar een specialist gestuurd, terwijl deze klacht tijdens het meekijkconsult bij de huisarts al opgelost kan worden.

Daarbovenop was het onze behoefte om patiëntbetrokkenheid en patiëntvriendelijkheid te vergroten. Daarmee hopen we een kritisch en open therapeutisch klimaat te bevorderen.

Hoe sluit deze best practice aan op uw visie?
We willen van DermaZuid de meest kwalitatief hoogwaardige dermatologische kliniek binnen de regio maken. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn dit soort initiatieven nodig.

Wie profiteert van deze best practice? En hoe?
Alle partijen, door voor iedere patiënt de juiste zorg op de juiste plek te geven. Door de huisarts te ondersteunen in het leveren van kwalitatief goede eerstelijns dermatologische zorg hebben wij meer tijd om in de kliniek specialistische zorg te leveren. Daarnaast worden de zorgkosten op deze manier in toom gehouden.

Medewerkers profiteren omdat er meer specialistische behandelingen in de kliniek nodig zijn, waardoor de uitdaging in hun werk groter wordt. De ideeën van de patiënt tijdens patiënten-informatieavonden geven ons veel inzicht. En ten slotte levert de nascholing kwaliteitsverbetering van de dermatologische kennis op bij huisartsen. Zo worden verschillende dermatologische aandoeningen vroegtijdig opgespoord en in de eerste lijn behandeld, dan wel doorverwezen naar de tweede lijn.

Wie hebben er intern meegewerkt aan deze best practice?
Alle partijen. De artsen hebben deze verbeteringen geïmplementeerd en hierbij het ondersteunend personeel betrokken.


Welke externe partijen zijn direct betrokken bij de best practice?
- Huisartsen met wie de anderhalvelijnszorg is gestart, door in de huisartsenpraktijk deze zorg aan te bieden. De huisartsen houden de regie en verwijzen alleen indien de problematiek niet diagnostisch en/of therapeutisch in de 1e lijn opgelost kan worden.
- De huisartsen die deelnemen aan de nascholingen en zo hun dermatologische kennis verbreden.
- De Universiteit Maastricht in verband met de overdracht van de dermatologische kennis aan hun huisartsen-in-opleiding.
- En het Huis voor de Zorg (een organisatie die zich inzet voor zorgvragers in Limburg) helpt bij de patiënten-informatieavonden.

Welke drempels kwam u onderweg tegen?
Het ontbreken van een contract met de grootste zorgverzekeraar in de regio zorgt ervoor dat patiënten kopschuw worden. De financiële afwikkeling is dikwijls heel onduidelijk en tijdrovend.

Hoe worden de resultaten gemeten en vergeleken met de situatie vóór invoering?
Door het vergelijken van diagnosebehandelcombinaties in financiële overzichten. Na de invoering van de best practices zou duidelijk moeten worden dat er meer specialistische zorg geleverd wordt binnen de kliniek en minder eenmalige consulten plaatsvinden. Ook vergelijken we de uitkomsten van patiëntenenquêtes.

De ervaringen tot nu toe zijn overwegend goed. Zowel de betrokken artsen als de patiënten reageren positief.

Wat heeft u geleerd van de best practice en de weg er naar toe?
Huisartsen herkennen, door nascholing en anderhalvelijnszorg, premaligne en maligne dermatosen in een vroegtijdig stadium. Hierdoor zijn minder grotere ingrepen nodig. Huisartsen blijken meer kennis en vaardigheden te hebben om eenvoudige dermatologische aandoeningen zélf te behandelen. Wij zijn onlangs gestart met het benaderen van patiënten om hen structureel te betrekken bij de praktijkvoering en het consult. Hierbij is ons opgevallen dat zij zich enigszins terughoudend opstellen. Wellicht omdat zij niet gewend zijn om te worden betrokken bij de zorg.

Waar bent u het meest trots op?
We zijn het meest trots op de samenwerking tussen huisarts en specialist op de werkvloer, waardoor kennisoverdracht plaatsvindt en zorg tussen de 1e en 2e lijn beter wordt afgestemd.

 

Over DermaZuid
DermaZuid is opgericht in 2013 en gevestigd in Maastricht. Het maakt onderdeel uit van een zorgboulevard met daarin een huisartsenmaatschap, apotheker, thuiszorgorganisatie, fysiotherapeuten en een logopediste. De kliniek levert medisch-specialistische, dermatologische zorg met een accent op dermato-oncologie en flebologie. DermaZuid beschikt over meer dan 250m2 met drie spreekkamers en zes behandelkamers. Hoofd van de kliniek is drs. I. Beciri. Meer dan 20 jaar geleden heeft hij zijn artsexamen behaald, sinds 1997 is hij dermatoloog en sinds 2004 MSCR-geregistreerd in Nederland.

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Profielfoto van Lian van Mourik
Lian van Mourik
Contactpersoon