Nieuwsbericht

Best practice: Alle zorg in één hand

In deze best practice deelt The Hand Clinic - sinds begin 2022 onderdeel van Bergman Clinics - haar innovatie: integrale zorg in de volle breedte, van de eerste tot de derde lijn.

1 januari 2022

The Hand Clinic | Alle zorg in één hand - Best practice

Sinds begin 2022 is The Hand Clinic onderdeel van Bergman Clinics

Welke best practice wilt u delen?
Wij hebben ons georganiseerd als centraal loket voor alle hand- en polsklachten. Zowel patiënten als verwijzers kunnen er op vertrouwen dat ons team van experts de verantwoordelijkheid neemt voor de behandeling: eerstelijnstherapie als het kan, tweede- of derdelijnschirurgie als het moet. Wij leveren integrale zorg en houden de regie over de zorg in de volle breedte, van de eerste tot de derde lijn. Deze integrale aanpak levert optimale zorg en service voor de patiënt op en een kosteneffectieve totaaloplossing. 

Wat was de aanleiding?
Toen wij in 2006 startten met het uitwerken van het idee voor een zelfstandige focuskliniek voor hand- en polschirurgie in combinatie met handtherapie, bestond dit nog niet in Nederland. De manier waarop bijvoorbeeld in de VS en in Frankrijk destijds al private handklinieken intern georganiseerd waren en samenwerkten met academische centra inspireerden ons. Een van de twee oprichters van onze kliniek is de enige hoogleraar handchirurgie in Nederland. Hij voelde het als een soort morele plicht om op zijn vakgebied het onderste uit de kan te halen en de voorbeelden uit het buitenland in Nederland te evenaren. Bovendien waren de wachttijden in ziekenhuizen tijdens onze oprichting (2007) nog zeer lang. Dit moest verbeteren.

Hoe sluit deze best practice aan op uw visie?
The Hand Clinic staat voor Value Based Healthcare, optimale zorg tegen de laagste kosten. De geïntegreerde focus zorgt voor een hoge kwaliteit, terwijl de kleinschalige omgeving en platte organisatie zorgen voor een uitstekende service voor de patiënt. Optimale zorg betekent ook dat niet in alle gevallen een operatie volgt op een eerste consult. Minder dan de helft van onze nieuwe patiënten ondergaat een operatie.

Wie profiteert van deze best practice?
Eigenlijk profiteren alle partijen. De patiënt heeft het vertrouwen dat hij de beste zorg ontvangt. Hij heeft een duidelijke toegang en gespecialiseerde behandelaars met de juiste zorg op de juiste plek. De verzekeraar profiteert, omdat deze methode uitermate kosteneffectief is. De maatschappij heeft er baat bij, omdat patiënten weer snel kunnen werken en hun sociale rol kunnen oppakken. En de professionals gaan erop vooruit, zij kunnen vooral met hun vak bezig zijn. Ze worden niet belast met de rompslomp van een grote organisatie.

Wie hebben er intern meegewerkt aan deze best practice?
Prof. dr. Ritt heeft zijn medisch inhoudelijke kennis en zijn jarenlange ervaringen uit de dagelijkse praktijk ingebracht. En Dr. Ritt-Fischer haar uitgebreide expertise en jarenlange ervaring in de bedrijfsvoering, als kwaliteitsmanager en bestuurder. Naast deze oprichters werken alle medewerkers, van medisch-administratief tot chirurg mee aan korte lijnen, veilig werken en hoge kwaliteitservaring voor patiënt.

Welke externe partijen zijn direct betrokken bij de best practice?
De huisartsen en andere medisch specialisten moeten vertrouwen hebben in een kliniek om hun patiënten door te verwijzen: het is voor sommigen toch wennen om een patiënt niet naar “een echt ziekenhuis” te sturen. Wij leveren alleen maar verzekerde zorg, dus is een goede samenwerking met zorgverzekeraars nodig om tot realistische prijzen en voldoende budget te komen. Verder werken we samen met de eerder genoemde universitaire centra en kunnen dankzij de EPD-leverancier volledig papierloos en vlekkeloos werken met een geïntegreerd elektronisch patiëntendossier. En last but not least de patiënt zelf, die een geïnformeerde keuze maakt voor onze focuskliniek.

Welke drempels kwam u onderweg tegen en hoe heeft u deze overwonnen?
Omdat nog nooit eerder een kliniek zich helemaal gespecialiseerd had in het kleine gebied van de hand en pols, geloofden veel externe partijen bij de start niet dat dit een levensvatbare onderneming zou zijn. Daarnaast maakt de steeds wisselende wet- en regelgeving het voeren van een uiterst gespecialiseerde focuskliniek niet makkelijker. Ook willen we graag een nog verdere integratie met de UMC’s. Voor deze partijen, die weer met heel andere uitdagingen geconfronteerd worden, is het echter moeilijk met de nieuwe en snelle ontwikkelingen van marktwerking om te gaan. Maar door stug de ingeslagen weg te blijven volgen, halen we het maximale eruit!

Wat heeft u geleerd van de best practice en de weg er naar toe?
Blijf in jezelf geloven, richt je op het ultieme doel. Een echte professional die met beide benen in de praktijk staat weet hoe het moet. En hoe het niet moet. De aanhouder wint. Laat je niet te veel afleiden door je concurrenten, daar moet je je pas op de laatste plaats mee bezig houden.

Waar bent u het meest trots op?
Onze Value Based Healthcare avant la lettre, omdat we sinds onze oprichting een zeer hoge patiënttevredenheid en Net Promotor Score behalen. Deze weten we zelfs nog langzaam maar zeker te verbeteren. Dat is toch waar we het voor doen!

Referenties
Mahdavian Delavary B, Cremers JEL, Ritt MJPF.
Hand and wrist malpractice claims in the Netherlands: 1993-2008.
J Hand Surg, 35E, 5, 2010: 381-385.

Lifelong Learning for the Hand Surgeon.
Adkinson JM, Chung KC.
J Hand Surg Am. 2015 Sep;40(9):1915-8.

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Profielfoto van Lian van Mourik
Lian van Mourik
Contactpersoon