Nieuwsbericht

Best practice: Meer ruimte voor claustrofobie

In deze best practice deelt DiaSana haar innovatie: geslaagde en kwalitatief goede onderzoeken voor de claustrofobische cliënten.

1 januari 2022

DiaSana | Meer ruimte voor claustrofobie - Best practice

Welke best practice wilt u delen?
Geslaagde en kwalitatief goede onderzoeken voor de claustrofobische cliënten. Dit doen wij door extra tijd voor deze cliënt in te plannen, zodat we rustig met hem of haar kunnen communiceren. Met een extra laborant kunnen wij de cliënt gedurende het gehele proces begeleiden. De laborant gaat mee in de MRI-ruimte en kan bijvoorbeeld de cliënt geruststellen of de hand vasthouden.

Wat was de aanleiding?
In 2005 had een groep radiologen de behoefte om angstige cliënten te kunnen scannen in een open MRI-scan. Dit is patiëntvriendelijker en er zijn minder zinloze of mislukte onderzoeken in ziekenhuizen, waardoor reguliere cliënten een kortere wachttijd hebben. Inmiddels zijn we al tien jaar de zorgaanbieder voor de claustrofobische en zwaarlijvige cliënten.

Wat behelst de verbetering?
Deze best practise is een verbetering van het zorgproces van de cliënt. Als de cliënt niet durft, dient hij in het ziekenhuis een MRI-onderzoek te ondergaan onder sedatie (een roesje). Dit brengt de nodige risico’s voor de cliënt en kosten voor ziekenhuis/zorgverzekeraar met zich mee.

Hoe sluit deze best practice aan op uw visie?
Service, kwaliteit en veiligheid staan bij ons hoog in het vaandel. Wij bieden de cliënt extra service, namelijk meer begeleiding, korte wachttijd en korte communicatielijnen. Doordat de cliënt minder onrustig is, ligt hij beter in de MRI, waardoor de beelden beter van kwaliteit zijn. Ook geven we de cliënten een veilig gevoel, door intense begeleiding en de juiste voorbereiding. 

Wie profiteert van deze best practice?
De cliënt heeft er baat bij, omdat het onderzoek slaagt, ondanks de angst. Hij hoeft niet in het ziekenhuis onder sedatie een MRI-onderzoek te ondergaan. Het grote slagingspercentage draagt bij aan onze naamsbekendheid (dit ervaren wij). Verwijzers sturen claustrofobische cliënten vaker door. Als een ziekenhuis de cliënt verwijst voor de open MRI, zijn de kosten lager dan in het eigen ziekenhuis. De verwijzer en de behandelende arts hebben te maken met tevreden cliënten, omdat het onderzoek is gelukt. Op korte termijn, gevolgd door passende zorg.

Wie hebben er meegewerkt aan deze best practice?
De laboranten voeren de best practise als het ware uit en het management heeft het beleid opgesteld, waarin deze werkwijze past.

Welke drempels kwam u onderweg tegen en hoe heeft u deze overwonnen?
De grootste drempel is wie het MRI-onderzoek gaat vergoeden. Er is vaak discussie: moet deze door het aanvragend ziekenhuis vergoed worden of door de zorgverzekeraar? De zorgverzekeraar is van mening dat deze vergoeding in de DOT van het ziekenhuis valt, die mening ondersteunen wij uiteraard. Met circa 70 ziekenhuizen en klinieken in Nederland zijn hier concrete afspraken over gemaakt. Bij ziekenhuizen waarmee geen afspraken zijn gemaakt, verloopt het overleg over de vergoedingen moeizaam, omdat die geen extra kosten voor het externe MRI-onderzoek willen betalen. De kostprijs van een MRI in een ziekenhuis ligt lager dan het NZA-tarief dat wij hanteren, dit komt mede doordat een ziekenhuis de overhead kosten niet opnemen in de MRI kostprijs. Uiteraard wegen de kosten van de MRI bij DiaSana niet op tegen een MRI onder sedatie en/of het mislukken van onderzoeken.

Een cliënt kan op meerdere manieren bij DiaSana komen: op eigen initiatief of via een doorverwijzing van een specialist of huisarts. Omdat wij afspraken hebben met verschillende ziekenhuizen, wordt een onderzoek van een cliënt die via een specialist is doorverwezen, vergoed. Komt de cliënt op eigen initiatief of via de huisarts, wordt de rekening vaak minimaal vergoed.

Wat levert de best practice op?
De kwaliteit van onze dienstverlening stijgt, omdat er meer onderzoeken slagen. De best practise draagt ook bij aan het veiligheidsgevoel van de claustrofobische cliënt. Omdat de onderzoeken bij deze doelgroep met 98% slagen, wordt er meer doorverwezen en groeit bij ons het aantal cliënten. Deze groei neemt mede toe, doordat het ziekenhuis deze zorg niet kan en wil faciliteren. Hierdoor nemen de MRI-onderzoeken onder sedatie af. Dit betekend dan ook een kosten verlaging voor het ziekenhuis.

Hoe worden de resultaten gemeten en vergeleken met de situatie vóór invoering?
De tevredenheid van de cliënt meten we met een online cliënttevredenheidsonderzoek, DiaSana scoort hierbij een 8.8.  Daarnaast maakt de laborant verslagen als een onderzoek niet is geslaagd. Deze onderzoeken worden gebundeld in een overzicht. Maandelijks wordt er een slagingspercentage vastgesteld om de medewerkers te motiveren. Het uitgangspunt is om een slagingspercentage van 98% te behalen. Deze nemen we als indicator op in ons managementsysteem.

Wat heeft u geleerd van de best practice en de weg er naar toe?
De les die wij hebben geleerd is dat de ambiance, unieke apparatuur en een  persoonlijke benadering en begeleiding van de cliënten erg belangrijk zijn. Door wat meer tijd en aandacht aan hen te besteden, stijgt het slagingspercentage tot  van onze diensten.

Waar bent u het meest trots op?
Wij zijn er trots op dat wij claustrofobische cliënten kunnen helpen. Daarnaast hebben wij veel afspraken met verschillende ziekenhuizen door het hele land. Wij krijgen dus veel cliënten vanuit heel Nederland. Dit draagt bij aan onze naamsbekendheid. Maar waar wij misschien wel het meest trots op zijn, is dat de cliënten erg tevreden en dankbaar zijn. Dit blijkt uit ons tevredenheidsonderzoek.




Over Diasana
Diasana, opgericht in 2006, is een diagnostisch centrum voor MRI- en röntgenonderzoeken. Uniek is de open MRI-scan. Bij dit apparaat zijn de zijkanten open. Er is geen tunnel aanwezig, waardoor de patiënt meer ruimte heeft. Ideaal voor claustrofobische en zwaarlijvige cliënten. Zij kunnen nu vaak wel een onderzoek ondergaan. Wat hier ook aan bijdraagt is de intensieve begeleiding en de ‘Philips Ambient Experience’, een projectie op de muur met ontspannende verlichting en beelden. De kliniek beschikt ook over een röntgenkamer en de zogenaamde Philips Ingenia. Dit is een tunnel MRI-scan, waarvan de diameter van de tunnel tien centimeter groter is dan een reguliere scan.

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Profielfoto van Lian van Mourik
Lian van Mourik
Contactpersoon