ZKN-voorzitter Hanneke Klopper over Zorgkaart: "We staan - juist nu - in goed contact met elkaar"
De laatste tijd is er veel te doen over Zorgkaart Nederland. Een aantal partijen stapte uit de Adviesraad en er was berichtgeving over nepreviews. Hoe kijkt ZKN aan tegen de berichtgeving? We vroegen het Hanneke Klopper, voorzitter van ZKN.
Wat is er nu precies aan de hand bij Zorgkaart Nederland?
"Vier partijen – de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), Federatie Medisch Specialisten (FMS) en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) hebben besloten om uit de Adviesraad van ZorgkaartNederland te stappen. Via de Adviesraad houdt Zorgkaart Nederland verbinding met het zorgveld. De partijen die eruit zijn gestapt geven als reden dat het platform onvoldoende transparant is over hoe reviews worden gecontroleerd."
ZKN zit nog wel in de Adviesraad?
"Ja, dat klopt. We hadden en hebben een goede samenwerkingsrelatie met de Patiëntenfederatie Nederland waar Zorgkaart Nederland onderdeel van is. We vinden het erg jammer dat deze partijen eruit zijn gestapt maar vooralsnog blijft ZKN het platform ondersteunen. Wel met een kritisch aandachtspunt: ook wij vinden dat er iets aan de niet-geverifieerde reviews moet worden gedaan. Dit weet Patiëntenfederatie ook. Voor veel van onze klinieken is Zorgkaart belangrijk en werkt het juist goed: ze gebruiken hun Zorgkaart-score op hun website. Ook gemiddeld scoren we heel goed: ZKN-klinieken scoren gemiddeld een 9."
Onlangs kwam Zorgkaart in het nieuws omdat via een extern bureau positieve reviews waren gekocht om de score op ZorgkaartNederland op te krikken. Dit bleek mogelijk. Hoe kijkt ZKN hier tegenaan?
"Wij vinden het een slechte zaak dat er twijfel is ontstaan over de betrouwbaarheid van reviews op ZorgkaartNederland. Transparantie en eerlijke patiëntfeedback zijn essentieel voor kwaliteitsverbetering in de zorg. Als blijkt dat reviews te manipuleren zijn, ondermijnt dat het vertrouwen van patiënten én zorgaanbieders. Ik zei het al eerder: niet-geverifieerde reviews is echt een aandachtspunt. Als reviews geverifieerd waren geweest, dan was dit niet gebeurd. Ik wil wel benadrukken dat het bij het overgrote deel van de zorgaanbieders wél goed gaat. De huidige discussie wekt de indruk dat het systeem als geheel niet deugt en dat beeld klopt niet. We pleiten voor een zorgvuldige aanpak met een centrale rol voor betrouwbare patiëntfeedback, want die is waardevol.”
Zorgkaart is partner van ZKN (waardoor leden met korting pakketten af kunnen nemen). Heeft de kritiek op Zorgkaart nog impact op onze relatie?
“We staan – juist nu – in goed contact met elkaar en we blijven in gesprek over een betrouwbaar, toekomstbestendig platform. We delen ook veel gezamenlijke belangen, zoals goede informatievoorziening voor patiënten en verbetering van de toegankelijkheid van zorg, bijvoorbeeld door het verkorten van wachtlijsten. Er zijn dossiers waar wij samen optrekken met de Patiëntenfederatie."
Dus: door met Zorgkaart?
"Ja! ZKN is groot voorstander voor één platform waar patiënten terechtkunnen voor informatievoorziening over kwaliteit, patiëntenervaringen en wachttijden. Hiermee kunnen patiënten betere keuzes maken. Maar wel dus met een kritische noot: het ongeverifieerd meten moet worden opgelost. Patiëntenreviews moeten op een betrouwbare manier zijn verzameld. ZorgkaartNederland draagt als platform bij aan goed geïnformeerde patiënten. Maar het systeem moet dan wel stevig staan.“
Vragen over dit artikel?
Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Saskia Deerenberg.