Gezocht: deelnemers pilot pseudonimisatie kwaliteitsregistraties
De Tweede Kamer heeft een wijziging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) aangenomen. Dit verplicht zorgaanbieders, waaronder zelfstandige klinieken, om gegevens aan te leveren volgens een meer uniforme en veilige standaard. Ook wordt een centrake beheerder aangewezen.
Doelstellingen wijzigingen
-
Door registraties leren en verbeteren van de zorg.
-
Keuze-informatie bieden voor artsen en patiënten.
-
Zorgvuldig en veilig datagebruik borgen.
Belangrijkste wijzigingen op een rij:
-
Openbaar register door Zorginstituut Nederland (ZiN): ZiN gaat een openbaar register voor kwaliteitsregistraties bijhouden met registraties die aan de wettelijke voorwaarden voldoen.
-
Veilige aanleverstandaard verplicht: zorgaanbieders zijn verplicht gegevens aan te leveren volgens een veilige standaard. Gegevens worden gepseudoniniseerd en zijn niet herleidbaar tot individuele patiënten. De wettelijke grondslag voor deze verwerking geldt voor alle registraties. Zo krijgen zorgverleners en patiënten beter inzicht in de kwaliteit van zorg, zonder dat privacy in het geding is.
Klinieken gezocht voor deelname pilot pseudonimisatie
Onder leiding van het Shared Service Center Data Governance (SSC-DG) gaat ZKN met één of enkele kliniek(en) een pilot starten waarin enkele scenario’s van de pseudonimisatie-implementatie worden gesimuleerd voor een specifieke kwaliteitsregistratie. Het doel is om te beschrijven wat er in de praktijk bij implementatie komt kijken. De resultaten moeten voor alle registratiehouders, dataverwerkers en zorgaanbieders bruikbaar zijn om tot een inrichting te komen die voldoet aan wet- en regelgeving voor gepseudonimiseerde aanlevering voor de kwaliteitsregistraties in het ZiN-register.
Waarom meedoen?
Uw ZKN-kliniek is na deelname al zo goed als 'klaar' met de inrichting van de pseudonimisatie-dienst voor aanlevering aan kwaliteitsregistraties (wat verplicht wordt volgens de Wkkgz).
Randvoorwaarden:
- Tijdens de pilot kan er (fictieve) data worden aangeleverd in batch-bestanden. Ondersteuning van Zorg TTP is mogelijk als het aanleveren niet lukt.
- Er is geen voorkeur voor een specifieke kwaliteitsregistratie; de keuze wordt altijd in afstemming gemaakt.
- Tijdsinvestering: naar verwachting één tot 5 dagen van de IT-afdeling.
- Het kan geheel online plaatsvinden.
Vragen of meedoen?
Stuur uw mail naar Beleidsadviseur Informatisering Iftin Mohamud via iftin.mohamud@zkn.nl.
Vragen over dit artikel?
Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Iftin Mohamud.