Nieuwsbericht

9 veelgestelde vragen over klinieken

1 juni 2022

ZKN krijgt als vereniging van klinieken vaak dezelfde vragen over; 'Kan ik naar een kliniek?', 'Wat voor zorg biedt de kliniek?', 'Wordt de zorg vergoed?'. In dit artikel zetten we de meest gestelde vragen op een rij gezet. Halverwege vindt u ook een video met uitleg over klinieken. 

1. Wat is het verschil tussen een ziekenhuis en een kliniek?
Ziekenhuizen en klinieken bieden allebei medisch specialistische zorg. Het verschil is dat ziekenhuizen in één gebouw bijna alle soorten zorg bieden. Klinieken bieden maar één of enkele specialismen. Bijvoorbeeld alleen dermatologie (huidzorg). Ook bieden klinieken alleen planbare zorg. Dat betekent dat de spoedeisende hulp, een Intensive care of verloskunde afdeling alleen in het ziekenhuis beschikbaar is.

2. Wat is het voordeel van zorg in een kliniek?
Waarom kiezen voor een kliniek (in plaats van het ziekenhuis)? Allereerst kan je door kortere wachttijden vaak sneller terecht. Daarnaast zijn veel klinieken gespecialiseerd in één specialisme waardoor ze hier veel ervaring mee en kennis van hebben. Klinieken zijn vaak opgericht om de zorg die in het ziekenhuis ook geleverd wordt efficiënter, patiëntvriendelijker en innovatiever in te richten en dat merkt u als patiënt! Zo worden meerdere afspraken bijvoorbeeld zo veel mogelijk op dezelfde dag gepland.

3. Kan iedereen naar een kliniek?
Nee. In sommige gevallen is het niet mogelijk om behandeld te worden in een kliniek. Als u bijvoorbeeld ook andere aandoeningen heeft of boven een bepaalde leeftijd bent vinden wij het in Nederland verstandiger om u op een plek te behandelen waar een IC en 24 uur per dag spoedeisende hulp aanwezig is. Daarnaast bieden klinieken alleen planbare zorg. U kunt dus niet terecht voor spoedgevallen zoals een blindedarmontsteking of een gebroken pols.

4. Wordt de zorg vergoed door mijn zorgverzekering?
Is uw behandeling medisch noodzakelijk? Dan betaalt uw zorgverzekeraar volledig of gedeeltelijk de behandeling. Dit hangt af van uw polis en of uw zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt met de kliniek (of het ziekenhuis) van uw keuze. Let op, u betaalt altijd eerst uw eigen risico. Ook heeft u altijd een doorverwijzing van uw huisarts nodig. 
Kiest u zelf voor een correctie aan uw lichaam (zoals een borstvergroting of het verbeteren van uw zicht) dan is die meestal niet verzekerd. Vraag uw verzekeraar of kliniek naar wat u vergoed krijgt.

5. Wat voor behandelingen doen klinieken?
Onze leden bieden behandelingen binnen meer dan 25 verschillende specialismen. De meest voorkomende specialismen die klinieken aanbieden zijn dermatologie, oogheelkunde, orthopedie, plastische chirurgie, heelkunde en gynaecologie. In het overzicht van al onze leden kunt u zoeken op specialisme en ook van alle klinieken lezen waarin zij gespecialiseerd zijn. 

Neem direct contact op met de kliniek voor meer informatie over extacte behandelingen en of u daar terecht kunt.

Andere aangeboden specialismen van onze leden: Anesthesiologie, cardiologie, hyperbare zuurstoftherapie, interne geneeskunde, kindergeneeskunde, KNO, longziekten en tuberculose, maag-darm lever, mond-kaak en aangezichtchirurgie, neurochirurgie, neurologie, psychiatrie,radiologie, reumatologie, revalidatie en urologie. 

 

6. Wat is het verschil tussen een privékliniek en een zelfstandig behandelcentrum (zbc)?
Het staat klinieken vrij om te kiezen hoe ze zichzelf willen noemen. 'Kliniek', 'privékliniek', 'behandelcentrum', 'medisch centrum', 'zelfstandig centrum' 'gespecialiseerd ziekenhuis' etc. Deze termen zeggen niets over wat voor zorg er wordt geboden, of de zorg vergoed wordt of van welke kwaliteit de zorg is. Wel mag een kliniek zich pas een 'zelfstandig behandelcentrum' noemen als er 2 of meer medisch specialisten werken. Alle bij ZKN aangesloten klinieken hebben minimaal twee medisch specialisten in dienst en bieden medisch specialistische zorg. 

7. Hoe kan ik zien wat een goede kliniek is?
Als u wilt weten of de zorg in een kliniek veilig en kwalitatief is kunt u kijken of een kliniek het ZKN-keurmerk heeft. Klinieken met het ZKN-keurmerk voldoen aan de laatste wet- en regelgeving en zware kwaliteits- en veiligheidseisen. Ze worden jaarlijks getoetst op deze eisen door een onafhankelijke toetsende instantie. In ons overzicht met klinieken staan enkel klinieken met het ZKN-keurmerk. 
Sommige klinieken publiceren ook zelf informatie op hun website over hoe vaak ze behandelingen doen en wat de uitkomsten daarvan zijn. Ervaringen van andere patiënten kunt u raadplegen op ZorgkaartNederland.

8. Welke klinieken zijn aangesloten bij ZKN?
U vindt hier een overzicht met alle bij ZKN aangesloten klinieken. U kunt hier ook op de kaart zoeken naar een kliniek bij u in de buurt. Staat een kliniek er niet tussen? Dan heeft deze kliniek geen ZKN-keurmerk.

9. Ik sta al op een wachtlijst in het ziekenhuis, kan ik toch nog naar een kliniek?
Ja, in sommige gevallen kan dat zeker. U kunt het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan voor u kijken waar u, met uw specifieke polis, sneller geholpen kunt worden. Als u nog niet op afspraak bent geweest in het ziekenhuis kunt u ook terug naar de huisarts om de doorverwijzing aan te laten passen naar een andere zorgaanbieder. Zie ook vraag 3 hierboven, niet alle patiënten komen in verband met leeftijd of andere aandoeningen in aanmerking voor zorg in een kliniek en niet alle behandelingen worden in klinieken uitgevoerd. 

Ook een vraag?

Heeft u ook een vraag? Stuur ZKN een bericht op info@zkn.nl
Wij kunnen geen (medische) vragen beantwoorden of spreken voor onze leden over hun individuele wachttijden, behandelingen, polissen etc. Neem direct contact op met de kliniek voor meer informatie over extacte behandelingen en of / wanneer u daar terecht kunt.

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Contactpersoon
CAO