Vanaf dinsdag 10 november is het voor klinieken die medisch specialistische zorg leveren mogelijk antigeen(snel)testen te bestellen via het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH).

Deze testen kunnen, volgens de geldende richtlijnen, ingezet worden voor zowel personeel in de zorg als patiënten/cliënten. Sectoren, zoals de zelfstandige klinieken, die onderdeel uitmaken van de infrastructuur van het LCH geldt dat uitlevering van de antigeen(snel)testen spoedig kan plaatsvinden.
 
Inzet en gebruik van antigeen(snel)testen
Het ministerie van VWS hecht er waarde aan te vermelden dat deze antigeen(snel)testen voorlopig ingezet dienen te worden volgens het nu geldende testbeleid. Dat betekent dat deze testen alleen ingezet kunnen worden voor mensen met klachten. De antigeen(snel)testen zijn namelijk nog niet gevalideerd om te gebruiken voor personen die geen symptomen hebben.

Ook is het belangrijk dat een negatieve antigeen(snel)testen in de zorg, zowel voor patiënten/cliënten als voor zorgpersoneel wordt opgevolgd met een PCR-test ter herbevestiging. De antigeen(snel)test is namelijk alleen bij een positieve uitslag betrouwbaar en kan door de snel verkregen diagnose sneller duidelijk maken of er sprake is van een besmetting. U kunt hier het betreffende advies van het OMT lezen.
 
Het ministerie van VWS heeft samen met de Inspectie voor Gezondheid en Jeugd (IGJ), het RIVM en de GGD’en, de uitgangspunten voor het testen buiten de GGD-teststraten op een rij gezet, zodat inzichtelijk is waar men zich aan moet houden. Deze uitgangspunten gelden ook bij gebruik van antigeen(snel)testen.