Activiteit

Een klacht of een geschil van een client in uw kliniek....en dan? Deel 2

07 nov
Dinsdag 7 november 2023
12:30 tot 13:30
ZKN academie
Soort: Online

Veel zelfstandige klinieken krijgen op enig moment te maken met klachten van patiënten/cliënten. Hoe ga je hier mee om? Hoe zet je klachten om in kansen en kun je voorkomen dat een klacht een geschil wordt? Dit zijn de thema's van de online ZKN-academie op 6 en 7 november.


Op 6 november zullen twee klinieken iets vertellen over hoe zij de klachtenafhandeling georganiseerd hebben, Vanuit Bergman zal Fieke de Vlieger, van de afdeling kwaliteit, vertellen over de klachtafhandeling bij Bergman Clinics. Want net zoals veel zorgorganisaties heeft ook Bergman Clinics regelmatig te maken met klachten. Bij Bergman Clinics zijn ze ervan overtuigd dat klachten moeten worden opgepakt waar deze zijn ontstaan. Op deze manier kan er zo veel mogelijk lering uit klachten gehaald worden en maken zij gebruik van kansen. Ben je benieuwd hoe Bergman Clinics het klachtenbeleid hebben ingericht, welke trends zij zien en hoe zij omgaan met klachten die extern belegd worden? 
Vanuit Cardiologie Centra Nederland zal Marike den Heijer samen met haar collega Esther Moens hun werkwijze delen en vertellen hoe zij als kliniek leren van klachten. 
Op 7 november zal Sarah Balfoort, jurist bij de Geschillencommissie, alles vertellen over wat als een klacht toch een geschil wordt. Maar ook op welke manier kan je wellicht juridische (geschillen)procedures voorkomen? En als een geschil is ingediend, hoe gaat zo’n procedure bij De Geschillencommissie dan in zijn werk? Welke rechten en plichten hebben de klager en de kliniek? Hoe zit het met aansprakelijkheid? En wat kunnen we als professionals en als sector leren van klachten en geschillen?
Dhr. John van der Werff, eigenaar en plastisch chirurg bij Stichting Nederlands Centrum voor Plastische Chirurgie is jarenlang lid geweest van één van de commissies van de Geschillencommissie. Hij zal tijdens de academie vertellen over hoe een zitting wordt voorbereid, wat een zitting inhoudt en wat zijn rol als inhoudsdeskundige daarbij is. 

De beide bijeenkomsten zijn apart bij te wonen maar het meest waardevol als ze beide worden gevolgd .

Doelgroep; klachtenfunctionarissen en iedere (zorg)professional die meer wil weten over (voorkomen van) klachten en geschillen.

Deelnemers

Je moet ingelogd zijn om te kunnen zien wie zich aangemeld heeft en/of om je zelf aan te melden.

Ben je nog niet geregistreerd op deze website? Registreren »