Praktijkvoorbeeld

Kliniek ViaSana: Pijncoach-app

Wat is het voorbeeld van passende zorg bij Kliniek ViaSana? 

Kliniek ViaSana biedt patiënten de PijnCoach app om de pijn na een operatie zelf beheersbaar te maken en het gebruik van zware pijnstillers (opiaten) terug te dringen. Deze app begeleidt patiënten  tijdens de pijnlijke herstelperiode na o.a. een knie- of heupoperatie. Gebruikers van de app ervaren minder pijn en gebruiken maar liefst 44% minder opiaten. De app geeft dagelijkse begeleiding elke dag ontvangen patiënten een pushbericht met vragen over hun pijnniveau. Zo krijgt de patiënt meer regie en is de pijn beter beheersbaar. De app geeft advies op maat: op basis van de aangegeven pijn adviseert de app over medicatiegebruik, rust, fysiotherapie (video), koelen van het geopereerde been of om contact op te nemen met de kliniek.

Waarom is dit passende zorg?

De PijnCoach app is wetenschappelijk onderzocht en effectief is pijnvermindering en verminderen van opiaat gebruik (zorg die werkt). De PijnCoach app geeft dagelijkse ondersteuning en advies opmaat waarvoor de patiënt niet naar de kliniek hoeft te komen (juiste zorg, juiste plek). Daarnaast is de PijnCoach app gericht op gezondheid: patiënt geeft verantwoord eigen regie middels de app.

Waarom vindt de kliniek dit belangrijk? 

Na een operatie is het normaal om enige mate van pijn te voelen, maar deze moet wel beheersbaar zijn. Patiënten hoeven niet onnodig pijn te lijden met verminderd herstel tot gevolg. Daarnaast moet het gebruik van zware pijnmedicatie (opiaten) worden verminderd. Opiaten hebben vervelende bijwerkingen en kunnen leiden tot verslaving. Het aantal Nederlandse gebruikers van zware pijnmedicatie verdrievoudigde in de afgelopen zes jaar. Met de PijnCoach app hebben patiënten minder pijn en gebruiken minder zware pijnmedicatie. Dit is goed voor patiënten en zo besparen we op onnodige gezondheidszorgkosten.

Wat is de maatschappelijke impact?

Persoonsgericht:

  • Zorg afgestemd op individuele behoeften: De PijnCoach app maakt het mogelijk om in te spelen op persoonlijke gezondheidssituaties en hierover te adviseren.
  • Eigen regie en betrokkenheid van de patiënt: Patiënten geven zelf hun pijn aan waarop ze advies krijgen. Zo hebben ze eigen regie en betrokkenheid.

Duurzaam:

  • Efficiënt gebruik van middelen: Patiënten gebruiken alleen pijnmedicatie als dit op advies van de app nodig is, wat onnodig gebruik van medicatie voorkomt.

Houdbaar:

  • Voorkomen van overbehandeling: De PijnCoach app zorgt voor minder opiaat gebruik waardoor patiënten minder kans op vervelende bijwerkingen en minder kans op verslaving hebben.
  • Verlichting van de zorgdruk: Door de patiënt digitaal te adviseren hoeven zorgprofessionals minder (telefonische) consulten te doen.

Aandachtspunten

De PijnCoach app is ontwikkeld als onderdeel van de ViaSana app, zodat de app na het wetenschappelijke onderzoek kon worden ingebouwd in de ViaSana app. De app is initieel ontwikkeld voor knieprothese patiënten. De opzet en de software kan worden hergebruikt voor andere patiëntgroepen wat opschaling eenvoudig maakt. Inhoud dient afgestemd te worden met zorgverleners (zoals fysiotherapeuten, anesthesiologen en orthopeden).

Check de website van Kliniek ViaSana voor meer informatie.