Praktijkvoorbeeld

Kliniek ViaSana: Pijncoach-app

Wat is het voorbeeld van passende zorg bij Kliniek ViaSana? 

Kliniek ViaSana biedt patiënten de PijnCoach app om het gebruik van pijnstillers terug te dringen. Deze app begeleidt patiënten tijdens de pijnlijke herstelperiode na een knie- of heupoperatie. Gebruikers van de app ervaren minder pijn en gebruiken maar liefst 44% minder opiaten. De app geeft dagelijkse begeleiding: elke dag ontvangen patiënten een pushbericht met vragen over hun pijnniveau. Zo krijgt de patiënt meer regie en is de pijn beter beheersbaar. De app geeft advies op maat: op basis van de pijnscore adviseert de app over medicatiegebruik, fysiotherapie en/of koelen van het geopereerde been. 

Waarom is dit passende zorg?

Een principe van passende zorg is het leveren van zorg dicht bij de patiënt. De PijnCoach app geeft dagelijkse ondersteuning en advies opmaat waarvoor de patiënt niet naar de kliniek hoeft te komen. Daarnaast is de PijnCoach app gericht op gezondheid: bij weinig pijn is medicatie niet altijd nodig. 

Waarom vindt de kliniek dit belangrijk? 

Het terugdringen van pijnmedicatie is ontzettend belangrijk. Het aantal Nederlandse gebruikers van zware pijnmedicatie verdrievoudigde in de afgelopen zes jaar. Met de PijnCoach app gebruiken patiënten minder pijnmedicatie. Dit is goed voor patiënten en zo besparen we op onnodige gezondheidszorgkosten. 

Wat is de maatschappelijke impact?

Persoonsgericht 

  • Zorg afgestemd op individuele behoeften. Met de PijnCoach app wordt ingespeeld op de persoonlijke gezondheidssituaties van patiënten en ontvangen zij advies op maat.
  • Eigen regie en betrokkenheid van de patiënt. Patiënten meten zelf hun pijnscore en worden actief betrokken bij hun gezondheid. 

Duurzaam

  • Efficiënt gebruik van middelen. Patiënten gebruiken alleen pijnmedicatie als dit op advies van de app nodig is, wat verspilling van tijd en middelen voorkomt.
  • Minder reisbewegingen. Patiënten hoeven minder vaak naar de kliniek te reizen. 

Houdbaar  

  • Voorkomen van overbehandeling. Door continue monitoring wordt pijnmedicatie alleen ingezet als het echt nodig is, wat bijdraagt aan doelmatige zorg. 
  • Verlichting van de zorgdruk. Door de patiënt digitaal te adviseren hoeven zorgprofessionals minder consulten te doen.  

Aandachtspunten

Aandachtspunten bij opschaling van de PijnCoach app zijn:

  • Een goede ICT-ondersteuning
  • Training en begeleiding van zorgverleners en patiënten
  • Heldere afspraken over bekostiging en verantwoordelijkheden
  • Monitoring van kwaliteit en uitkomsten om vertrouwen te behouden

Check de website van Kliniek ViaSana voor meer informatie.