ZKN jaarverslag 2022 ‘Door op de juiste koers’

20 juni 2023

Met trots presenteren we u ons jaarverslag over verenigingsjaar 2022 met de titel ‘Door op de juiste koers'.

Na twee uitdagende coronajaren was 2022 het jaar waarin ZKN samen met haar leden haar blik weer naar voren kon richten. We ondertekenden het Integraal Zorgakkoord (IZA) en zetten vol in op de noodzakelijke beweging naar passende zorg.

Belangrijke rol voor klinieken
In 2022 werd nog duidelijker welke belangrijke rol klinieken hebben in deze transitie naar passende zorg. Dit was ook de conclusie van het onafhankelijke onderzoek van Gupta Strategists genaamd ‘de kracht van focus’. Daarnaast liet onderzoek van het RIVM zien dat de extra zorg door klinieken tijdens de coronapandemie 47.000 gewonnen levensjaren heeft opgeleverd.

Patiënten en hun verwijzers gaan steeds vaker actief op zoek naar zorgaanbod bij klinieken als gevolg van lange wachttijden. Het aantal patiënten dat werd verwezen naar klinieken lag in 2022 gemiddeld 25% hoger dan in het laatste reguliere zorgjaar voor corona, lieten cijfers van de NZa maand na maand zien.

Complementaire samenwerking
In het voorwoord van voorzitter Hanneke Klopper en slotwoord van directeur Paulette Timmerman wordt benadrukt dat ZKN en haar leden staan klaar om in samenwerking met ziekenhuizen, verzekeraars, verwijzers en beleidsmakers aan de slag te gaan om veranderingen door te voeren die nodig zijn om te komen tot een duurzame inrichting van het zorglandschap. Hanneke Klopper: “Om de kracht en capaciteit in de zorgsector optimaal te benutten, is nauwe samenwerking tussen partijen in de zorg belangrijker dan ooit. We moeten elkaars rol en toegevoegde waarde herkennen en erkennen, in plaats van concurreren om dezelfde patiënt.”

Ook in 2022…
In 2022 boden ZKN-leden op 460 locaties kwalitatief hoogwaardige planbare zorg en haalden vijf kandidaat-leden het ZKN-keurmerk. Ons bestuur wisselde, een nieuwe voorzitter van het College van Deskundigen trad aan, de cao werd tussentijds aangepast en we herzagen ons ZKN-keurmerk. We verschenen veelvuldig in de media, organiseerden werkbezoeken en boden een record aantal inhoudelijke ZKN-academies. Dit en meer leest u terug in ons jaarverslag.

We wensen u veel leesplezier!

Klik hier voor het jaarverslag

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Lian van Mourik.

Profielfoto van Lian van Mourik
Lian van Mourik