Nieuwsbericht

Gepast gebruik van zorg: ZKN-leden op het podium bij het ZE&GG-congres

23 september 2025

Tijdens het Zorgevaluatie congres (ZE&GG) spraken Harm Slijper (Equipe Zorgbedrijven) en Roy Krukkert (Bergman Clinics) over Gepast Gebruik in hun ZKN-klinieken. Bijvoorbeeld hoe zij in hun kliniek reguliere zorgpaden evalueren en resultaten gebruiken om de zorg continu te verbeteren. Zo’n 450 zorgprofessionals waren aanwezig. Voor de 2 aanwezige ZKN-klinieken een mooie kans om te laten zien hoe zelfstandige klinieken bijdragen aan betere, doelmatige en passende zorg.

De beweging naar passende zorg voor de patiënt stond centraal. Zorgevaluatie vormt een onmisbare stap naar passende zorg. Dit draagt bij aan het maken van wetenschappelijk onderbouwde keuzes over diagnostiek en behandeling, waarbij de rol en context van de patiënt eveneens van belang is. Tijdens het congres werd ingegaan op de verbinding en samenwerking die daarbij nodig is tussen zorgprofessionals en andere betrokkenen bij zorgevaluatie.

Voorbeelden Equipe Zorgbedrijven en Bergman Clinics 

Passende Hand-pols zorg bij Equipe Zorgbedrijven

Harm Slijper, manager innovatie bij Equipe Zorgbedrijven, presenteerde hoe hij en zijn collega's de afgelopen jaren hebben gewerkt aan een database voor hand-pols aandoeningen. Op deze manier kan de patient kiezen welke zorg voor hem of haar het meest passend is. Deze innovatie heeft mede geleid tot de introductie van de bundelbekostiging voor hand- en polszorg. In de bundelbekostiging maakt de volumeprikkel plaats voor prikkels die passende zorg én innovatie faciliteren. Dit betekent dat zowel behandelingen bij dokters, fysiotherapeuten en bijvoorbeeld ergotherapeuten of tijdelijk spalken worden vergoed, vanuit deze bundelvergoeding. Lees hier meer over de bundelvergoeding.

Continue evaluatie van zorg bij Bergman Clinics

Roy Krukkert, head BI bij Bergman Clinics, gaf een inkijkje in hoe hij en zijn team zorguitkomsten vertalen naar begrijpelijke informatie voor het management, de zorgprofessional en de patient. Met de continue verzameling van zorguitkomsten kunnen analyses worden gemaakt met verschillende dwarsdoorsnedes. Transparantie op zorguitkomsten geeft Bergman Clinics de mogelijkheid om een cultuur van continu leren en verbeteren te bewerkstelligen. Maar bovenal is het van belang dat we de patient goed kunnen informeren. Dit doen wij door jaarlijks ons Kwaliteitskompas te publiceren die inzicht geeft in kwaliteits en behandeluitkomsten.

Meer informatie

Stel uw vragen aan Wouter Harmsen, Manager Kwaliteit & Veiligheid via wouter.harmsen@zkn.nl.

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Wouter Harmsen.

Contactpersoon