Nieuwsbericht

IGJ onderzoekt begrijpelijkheid van zorg in juni en juli

3 juni 2025

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) stelt in juni en juli bij elk inspectiebezoek vragen over begrijpelijkheid van zorg. Dit doet zij vanwege het jaarthema ‘Gezondheidsverschillen en gelijke toegang tot de zorg’. IGJ vindt het belangrijk dat iedereen, ongeacht achtergrond of opleidingsniveau, de zorg goed kan begrijpen.

De reden? Gezondheidsverschillen in Nederland zijn groot. Mensen in armoede overlijden gemiddeld 7 tot 8 jaar eerder en worden zelfs 25 jaar eerder ziek dan mensen met een hoog inkomen. Ook de leefomgeving, het sociale netwerk en opleidingsniveau spelen een rol. Begrijpelijke communicatie is een belangrijke sleutel tot gelijke toegang tot goede zorg.

Wat betekent dit voor uw kliniek?

IGJ gaat tijdens bezoeken na of patiënten de informatie van uw kliniek goed begrijpen. Denk aan vragen als:

  • Is het aanmeldproces duidelijk?

  • Zijn brieven en instructies helder geschreven?

  • Wordt er uitleg gegeven in begrijpelijke taal (bijvoorbeeld over het begrip ‘nuchter’)?

  • Is online informatie goed te volgen?

Wat kunt u nu al doen?

Loop met uw team door alle communicatie naar patiënten. Kijk met een frisse blik: is het duidelijk genoeg voor iemand met beperkte gezondheidsvaardigheden? Zo ja, dan bent u voorbereid op de vragen van IGJ. Zo niet, dan is dit het moment om bij te sturen.

Voordeel voor ZKN-klinieken:

Door begrijpelijke zorg aan te bieden, vergroot u het vertrouwen van patiënten en voorkomt u misverstanden of fouten in het zorgproces. Bovendien bent u goed voorbereid op inspectiebezoeken.

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Martin Blokpoel.

Contactpersoon