CortoClinics: Cortoclinics-app
Wat is het voorbeeld van passende zorg?
CortoClinics maakt gebruik van de Cortoclincs-app. Cliënten ontvangen voor hun afspraak digitale vragenlijsten en informatie over verschillende behandelopties. Deze informatie wordt tijdens de afspraak besproken; zo zijn patiënten beter geïnformeerd en kunnen patiënten beter samen beslissen over de beste behandeling. Na de behandeling ontvangen patiënten via de app automatisch digitale follow-up-berichten met informatie over herstel, pijn en bewegingsbeperkingen. Ook kunnen patiënten vragen stellen. Deze informatie is gebaseerd op uitkomsten en ervaringen van eerdere cliënten. Doordat cliënten beter weten wat ze kunnen verwachten ervaren ze minder last en wordt er minder contact opgenomen met de kliniek.
Waarom is dit passende zorg?
Waar mogelijk organiseert CortoClinics zorg dicht bij de patiënt (digitale vragenlijsten en digitale follow-ups). Ook is er door de hoge patiëntbetrokkenheid vanaf de start sprake van samen beslissen.
Waarom vindt de kliniek dit belangrijk?
De gepersonaliseerde herinneringen en instructies via de app zorgen voor een soepel herstel en een fijne zorgervaring. Via de app kan de kliniek 24/7 klaarstaan en is de patiënt je goed geïnformeerd. Beschikken over de juiste informatie is essentieel om actief mee te beslissen over je heup- of knieartrosebehandeling.
Wat is de maatschappelijke impact?
Persoonsgericht
- Zorg afgestemd op individuele behoeften. Door patiënten vooraf via de app te informeren over de behandeling en de behandeluitkomsten wordt de zorg via samen beslissen afgestemd op de individuele patiënt.
- Eigen regie en betrokkenheid van de patiënt. Het gebruik van de app zorgt ervoor dat patiënten actief worden betrokken bij hun gezondheid.
- Toegankelijkheid en gemak. Minder reistijd en wachttijd. Zorg dichterbij, wat vooral belangrijk is voor mensen met mobiliteitsproblemen.
Duurzaam
- Minder reisbewegingen. Patiënten hoeven minder vaak naar de kliniek te reizen. Dit vermindert CO₂-uitstoot en draagt bij aan een lagere milieubelasting.
- Efficiënt gebruik van middelen. Minder fysieke consulten betekent minder gebruik van medische ruimtes, materialen en energie.
Houdbaar
- Efficiënt gebruik van zorgcapaciteit. Zorgprofessionals kunnen hun tijd besteden aan patiëntzorg. Administratielasten worden beperkt. Dit draagt bij aan een duurzamer zorgsysteem.
- Verlichting van de zorgdruk. Door het gebruik van de digitale app hebben zorgprofessionals minder fysieke en digitale consulten.
Aandachtspunten
Voorwaarden voor succesvolle opschaling zijn:
- Een goede ICT-ondersteuning en dataveiligheid
- Training en begeleiding van patiënten en zorgverleners
- Heldere afspraken over bekostiging en verantwoordelijkheden
Meer over de Cortoclinics-app leest u op de website van Cortoclinics.