Nieuwsbericht

Jan Klein: “Kwaliteit is niet alleen voor de kwaliteitsmedewerker.”

5 juli 2022

Vanaf 1 januari 2022 is Jan Klein de nieuwe voorzitter van het College van Deskundigen van ZKN. We interviewden hem over zijn eerste zes maanden en ervaringen met ZKN en haar leden. Klein geeft aan de kennismaking met ZKN-leden zeer indrukwekkend te vinden “Klinieken lopen voor in hoe zij kwaliteit & veiligheid hebben vervlochten in het bedrijfsmodel. Het hele team is betrokken.” Naar de toekomst toe wil hij een brug slaan van het College naar de praktijk en klinieken ondersteunen in het leren en verbeteren.

“In eerste instantie toen Hanneke (Klopper, voorzitter ZKN) mij belde voor deze functie heb ik nee gezegd. Ik ben geen typische bestuurder. Maar toen ik hoorde over de verdieping en inhoud die gezocht werd was ik binnen 5 minuten om.” Klein geeft aan dat het in het begin lastig was om thuis te raken in alle documentatie en inhoud. Door de prettige opstart en introductie van het team Kwaliteit & Veiligheid van ZKN kon hij echter al snel de diepte in. Ook de eerste kennismakingen met auditoren, klinieken en de leden van het College van Deskundigen waren zeer prettig: “Iedereen blijft dichtbij zichzelf, daardoor kom je al direct tot uitwisseling van ervaringen. ZKN heeft ook al een zeer duidelijke visie over kwaliteit die in de ZKN governance code staat.

Achtergrond

Klein is zijn werkende carrière begonnen als anesthesioloog in het ziekenhuis waarvoor hij veel op de OK heeft gewerkt. Het klinische werk heeft hij altijd gecombineerd met onderzoek en het geven van onderwijs. Bij het Erasmus MC in Rotterdam is hij afdelingshoofd geweest en hoogleraar Anesthesiologie. Klein is altijd veel bezig geweest met het thema kwaliteit & veiligheid, onder andere als hoogleraar veiligheid in de zorg bij de Erasmus universiteit en bij de TU Delft. “Anesthesiologen lopen voorop in patiëntveiligheid. Om tot hoge kwaliteit en veiligheid te komen moet je willen samenwerken als team. Ieders systeem van werken beïnvloedt de K&V en kan deze verbeteren of verstoren. Die menselijke kant van K&V is universeel en zie je overal.” 

Ervaring met klinieken

In de jaren 90 werkte Klein samen met een orthopeed die een eigen orthopedische kliniek had. Dit was een positieve kennismaking met de wereld van klinieken. “In de OK was de samenwerking vertrouwd en veilig, met wederzijds respect. Dat heb ik wel anders meegemaakt met artsen die denken dat zij het belangrijkste zijn. Hier was sprake van echte samenwerking. Iedereen is er mee bezig dat de patiënt comfortabel door de behandeling moet. Het neerzetten van kwaliteit is belangrijk voor zowel de arts als de kliniek. Bij missers heb je gelijk smet op de naam van de kliniek.”

Deze goede indruk van klinieken ziet Klein nu in 2022 opnieuw bij het meelopen met twee ZKN-audits. “Ik was zeer onder de indruk. Tuurlijk word je extra netjes ontvangen door de directie maar ik kreeg ook het echte verhaal over kernwaarden en beweegredenen. Medewerkers lieten vol trots alles zien, zijn goed geïnformeerd. Kwaliteit is niet alleen belegd bij één persoon of op papier, op het niveau van de werkvloer is het hele team betrokken. Bedrijfsmatig moeten klinieken natuurlijk ook goed functioneren en daar zit kwaliteit & veiligheid in vervlochten. Daarin lopen klinieken voor op ziekenhuizen.”

Klein geeft aan dat klinieken in de bedrijfsvorm die zij hebben echt moeten ondernemen en dat je daarvoor ‘heel volwassen’ moet zijn. “Je moet kernwaarden hebben, kwaliteit & veiligheid leveren, innovatief en slagvaardig zijn. Anders haal je het niet. Als je in een ziekenhuis werkt zijn er veel minder van dergelijke bedreigingen.”

Ambities komende jaren

We vroegen Klein hoe hij nu verder invulling aan zijn rol gaat geven. Hij geeft aan dat hij binnen het College wil zorgen dat alle perspectieven nog beter aan bod komen.  Op het gebied van het ZKN-keurmerk is er door ZKN en haar leden al ontzettend veel bereikt waar Klein op voort wil borduren. Daarnaast wil hij ook zeker een brug bouwen van het College naar de praktijk “Niet iedere kliniek hoeft te weten wat het College is, het draait niet om het orgaan CvD, maar ze moet wel streven naar kwaliteit. Kwaliteit moet vervlochten zijn met de kliniek dan draagt het ook bij aan goede bedrijfsresultaten. Het is niet alleen een thema voor de kwaliteitsmedewerker, kwaliteit kan alleen bereikt worden door samenwerking. Hoe gaan we klinieken hierbij ondersteunen om te leren en verbeteren? Daar ga ik mij mee bezig houden.”

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Marloes Franken.

Profielfoto van Marloes Franken
Contactpersoon