Praktijkvoorbeeld

Digitale transformatie als oplossing voor duurzame zorg

Digitale transformatie is nodig om hoge kwaliteit van zorg in Nederland te behouden. Om digitale transformatie in de zorg te versnellen, moeten eerst de juiste condities worden gecreëerd. Eén daarvan is de digitale ‘mindset’ van de zorginstelling en bereidheid van de gebruikers om ervaring op te doen met het leveren van zorg met behulp van nieuwe innovatieve technologie.

Waarom is deze werkwijze een passende zorgpraktijk?

Bij CortoClinics laten ze de ICT voor zich werken door:

-             Samen met de cliënt in het EPD te kijken. In de spreekkamer hangt achter de zorgverlener een beeldscherm, de cliënt ziet wat er in zijn EPD staat en de hulpverlener kan daardoor de administratie afronden terwijl de cliënt meekijkt.

-             Cliënten bereiden het consult voor via een vragenlijst en het gebruik van consultkaarten. Deze worden voor het consult digitaal toegestuurd. De zorgverlener bespreekt deze informatie tijdens het consult. De cliënt is hierdoor gemotiveerder digitale informatie te delen.

-             Het EPD stuurt automatisch follow up berichten. Na de behandeling krijgt de cliënt verschillende digitale follow ups om te vragen hoe het gaat en aan te geven wat te verwachten wat betreft pijn en bewegingsbeperking. Deze informatie is gebaseerd op ervaringen van eerdere cliënten. Doordat cliënten beter weten wat ze kunnen verwachten ervaren ze minder last en wordt er minder contact opgenomen met de kliniek.

-             Gebruik van de Maco-robot bij het plaatsen van de prothese. De chirurg stelt de robotarm vooraf in via de computer op basis van scans en röntgenfoto’s. De computer berekent hiermee de ideale positie voor de prothese. Tijdens de operatie stuurt de chirurg de robotarm aan. De computer geeft hem voortdurend informatie voor de beste plaatsing van het gewricht. Zo verwijdert de chirurg niet meer bot dan nodig is. De foutmarge is hierbij minder dan 1 mm. De prothese komt zo heel nauwkeurig op de meest ideale positie terecht.

Wat zijn de doelstellingen?

  • Vermindering van administratieve last
  • Verbeteren van de kwaliteit van zorg

Voor welke doelgroepen is deze werkwijze van belang?

Mensen die in aanmerking komen voor een heup of knieprothese.

Wat is de impact?

Doordat administratieve lasten zijn verminderd is er meer tijd voor persoonlijke aandacht en echt zorgen voor cliënten. Dit vergroot het werkplezier voor zorgprofessionals en heeft een positief effect op cliënten. Het hospitality-level in de kliniek is ongekend hoog: cliënten ervaren de individuele zorg als uiterst professioneel, maar ook als warm en persoonlijk.