Nieuwsbericht

Passende zorg in de praktijk: Patiëntenfederatie Nederland bezoekt Xpert Clinics 

12 maart 2024

Patiëntenfederatie Nederland was afgelopen donderdag op bezoek bij Xpert Clinics in Amsterdam. Na een rondleiding door de kliniek zijn we met elkaar in gesprek gegaan over het belang van uitkomstinformatie en ‘samen beslissen’ voor het leveren van passende zorg. Dat uitkomstgericht werken kan en loont is in dit werkbezoek bevestigd. We kijken terug op een levendige dialoog en gaan verder in gesprek over hoe dit mooie praktijkvoorbeeld verder op te schalen.  

Samen beslissen op basis van uitkomsten leidt tot betere zorg  
Xpert Clinics heeft een dashboard ontwikkeld waarmee patiënten kunnen zien welke behandeling het beste past uitgaande van individuele patiëntkarakteristieken en wensen. Het dashboard is ontwikkeld op basis van jarenlange verzameling van behandeluitkomsten van patiënten met hand- en polsklachten. Patiënten die op basis van uitkomstinformatie samen met de behandelaar beslissen zijn meer tevreden over de uitkomsten van de behandeling, ook komen de verwachtingen beter overeen dan bij patiënten waarbij dit niet gebeurt. Om die redenen zijn de zorgverleners gemotiveerd om het dashboard in de spreekkamer te gebruiken. 

Linda Daniels, Manager Medisch Specialistische Zorg bij Patiëntenfederatie Nederland: ‘Iedereen is uniek en daarom is samen beslissen aan de hand van uitkomstinformatie cruciaal; alleen zo kom je tot een behandelplan passend voor de individuele patiënt’. 

Uitkomsten koppelen aan bekostiging 
Het meten van uitkomstinformatie heeft ook een nieuwe manier van bekostiging mogelijk gemaakt waarbij de volumeprikkel plaats maakt voor prikkels die passende zorg faciliteren. Xpert Clinics en Zilveren Kruis hebben een experiment, met een looptijd van 3 jaar, om de waarde van bundelbekostiging te duiden waarbij structureel uitkomsten worden gemeten, gemonitord en transparant gemaakt. De transparantie en het behoud van deze uitkomsten zijn onderdeel van de contractafspraak. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is betrokken bij dit experiment

Ward Bijlsma, Chief Medical Officier bij Xpert Clinics: ‘Uitkomsten voor de patiënt staan centraal en dit bekostigingsexperiment geeft ons de mogelijkheid om de zorg passend te organiseren’. 

De digitale kliniek 
Ook werkt Xpert Clinics aan de patiëntreis van de toekomst en heeft daarvoor de ‘digitale kliniek’ ontwikkeld. Via deze door datagedreven app kunnen patiënten hun unieke zorgpad bekijken. Ook kunnen patiënten via de app informatie krijgen over de behandeling, filmpjes met oefeningen zien en online vragen stellen aan de zorgverlener. Het mooie aan de digitale kliniek app is dat patiënten een belangrijke rol hebben gehad bij de ontwikkeling ervan.  
 

Vragen over dit artikel?

Stel uw vraag of opmerking in de reacties hieronder. Of neem contact op met de auteur, Wouter Harmsen.

Profielfoto van Wouter Harmsen
Contactpersoon